WEKO3
アイテム
鹿児島県内小学校における食育の現状
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/525
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/52599abe837-55ee-4379-8de7-abda287e6f52
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-10-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 鹿児島県内小学校における食育の現状 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Current situation of dietary education in elementary schools in Kagoshima | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 食育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 食育基本法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 栄養教諭 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保護者 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dietary education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the basic law on nutritional education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elementary schools | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nutrition teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | parents | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
今村, 佳代子
× 今村, 佳代子× 原口, 美穂× 迫田, 真貴子× 瀬戸, 梢× 瀬上, 綾× 松木田, 恵美× 和田, みゆき |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,食生活を取り巻く環境の多様化が著しく,食に関する多くの問題が注目されている。このような状況の中で,「食育」が国民運動として推進されることになった。とりわけ,学童期からの食育推進が重視されている。そこで,食育推進のための基礎資料作りを目的として,鹿児島県内の小学校における食育の現状について調査を行った。 郵送調査法にて,鹿児島県内4市1郡の小学校163校に食育に関するアンケートを行い,回答の得られた70校(回収率42.9%)について解析を行った。 食育の現状については,「食育を取り組み始めて6ヶ月以上になる」と答えた学校が41校(58.6%),「食育を取り組み始めて6ヶ月以内である」と答えた学校が13校(18.6%)あり,8割近くの小学校において既に食育は行われていた。食育を「今後取り組むつもりはない」と答えた学校は4校であった。すでに食育に取り組んでいる54小学校において,「担任」が食育実施の中心人物である学校は49校,「養護教諭」は36校であるのに対して,「管理栄養士・栄養士」が行っている学校は21校,「栄養教諭」は7校のみであった。さらに,食育の中心者に「児童の保護者」を挙げる学校は6校しかなかった。 次に,食育を行うにあたり利用する時間は,「給食」が44校,「学級活動」が42校,「総合的な学習」が30校であり,半数以上の学校でこれらの時間を利用していた。食育の内容としては,「知識学習」を行っている学校が36校,「食農教育」が25校であり,「食文化継承」は4校のみであった。また,保護者が関わる「家庭教育」を行っている学校は7校しかなかった。 以上のことから,本調査に回答いただいた小学校においては,担任を中心に既に食育に取り組んでいる現状であった。また,食育基本法においては保護者の役割が明確化されているが,今回の検討では食育への保護者の関わりが少ないことが明らかとなった。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Recently environmental diversification surrounding dietary life is significant and many problems about food are focus of attention. Under this situation, "dietary education" has been decided to be promoted as people's movement. Especially, dietary education promotion from school child age is emphasized. Then, we researched the current situation of dietary education at elementary schools in Kagoshima aiming at creating basic data for dietary education promotion. We conducted questionnaire about dietary education to 163 elementary schools in 4 cities and 1 county in Kagoshima by mail-in survey and we analyzed about 70 schools (collection rate was 42.9%) from which we received answers. As for the current situation of dietary education, 41 schools (58.6 %) answered that "6 months or more have passed since they started dietary education." arid 13 schools (18.6%) answered that "it has been within 6 months since they started dietary education." and dietary education has already been conducted in nearly 80% of elementary schools in this study. 4 schools answered that they won't work on dietary education in the future.In54 elementary schools that have already worked on dietary education, "homeroom teachers" are the central figure of conducting dietary education in 49 schools, "nursing teachers" are the central figure in 36 schools. On the other hand, "national registered dietitians and dietitians" are the central figure in 21 schools and "nutrition teachers" are the central figure in only 7 schools. Moreover, there were only 6 schools which "students' parents" are taken as the central figure of dietary education. As for when dietary education is conducted, "school lunch" in 44 schools, "classroom activity" in 42 schools, "comprehensive learning" in 30 schools and these opportunities are used in more than half of schools that have already worked on dietary education. As for the content of dietary education, "Knowledge learning" is conducted in 36 schools, "Food and agriculture education" are conducted in 25 schools and "diet culture succession" is conducted only in 4 schools. Also, "home education" which parents are involved in is conducted only in 7 schools. Thus, the current situation is that dietary education has been already started, led by homeroom teachers in elementary schools which answered to this survey. In the basic law on nutritional education, parents' role has been clarified but it suggested in this study that parents' involvement in dietary education is little. |
|||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University 巻 13, p. 43-51, 発行日 2009-06 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13484303 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 |