WEKO3
アイテム
放射線・放射線治療とその看護に関する授業効果の考察(2)
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/416
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/4163d084bc4-15ca-44e9-879b-cdf41f30cfde
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-07-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 放射線・放射線治療とその看護に関する授業効果の考察(2) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effectiveness of Lectures on Radiation/Radiation Therapy and Radiation Nursing(2) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護大学生,放射線・放射線治療・その看護,知識と不安,放射線測定,教育効果 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nursing students, radiation/radiation therapy/other nursing care, knowledge and anxiety, radiation measurement, effectiveness of education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
園田, 麻利子
× 園田, 麻利子× 上原, 充世 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 【目的】看護大学生3年生に成人看護学(「がんを病む人の援助論」)で放射線・放射線治療・看護に関する4コマの授業を実施した。その授業効果を明確にすることである。 【方法】1 調査対象者:A大学看護学科3年生43人 2 研究方法:1)授業の前後の無記名自記式アンケート調査 2)2回の授業後に提出された振り返りの分析による学び 3)自然放射線測定の実施 3 調査時期:1)1回目:平成28年5月23日 2)2回目:平成28年6月6日 4 調査項目:1)不安度調査 2)知識についての調査:放射線に関する基本的な12の質問項目, 3)授業後の振り返りによる学びの分析 4)自然放射線測定値・測定場所 【結果】不安度調査では,1回目の平均値は5.63±2.14,2回目の平均値は4.34±1.67,授業後が有意に不安は低かった。知識についての調査では,1回目の正答数の平均値は5.87±1.48,2回目の正答数の平均値は6.45±1.57で授業後が高かったが,有意差はなかった。授業により不安の高い割合は減少し,不安の少ない割合は増加したが,不安度別の正答数では,授業前後で有意な変化は得られなかった。授業後の学びの分析においては,1回目の授業後では,【放射線治療のメリット】【放射線に対する知識の深まりによる看護師の役割の認識】【放射線治療の役割・方法】【放射線(治療)のイメージの変化】など6カテゴリーが抽出された。2回目の授業後では,【放射線看護の実際】【放射線量測定による自然放射線被曝の確認】【有害事象に対する知識を得た上での看護の方法】【放射線測定の体験による安心感を得たことによる思いの変化】など7カテゴリーが抽出された。自然放射線値は,のべ33か所の測定により平均0.115μSv/hであった。これは,世界・日本の平均値と比較すると異常なデータではなく,日常生活の中で微量な放射線を浴びていることを示していた。 【考察】不安度調査においては授業後が有意に低く授業により不安は低下した。知識に関する調査でも授業後の正答数が高く,学びの分析においても知識は増加したと言えた。これらより授業の効果は評価できる。一般的に知識が乏しいほど放射線に対して不安を抱く傾向にあると言われており,有意差はでなかったが,先行研究と同様の結果が得られた。そして,自然放射線測定という体験が,自己の漠然とした不安を軽減させ, また, 恐怖を抱く看護の対象者が存在したら安心して治療に臨めるようにケアしたいという看護師の役割を認識させていた。この体験が自己の不安の克服という課題を達成させ,相手の立場にたつという看護の本質を思考させたと考える。今後も授業方略を追究していきたい。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [Objective] We conducted 4 credit lectures of radiation/radiation therapy/nursing in adult nursing (“cancer patient support theory”) in the third-year nursing students. The objective of this study was to clarify the effectiveness of lectures. [Method] 1.Subjects: 43 nursing students at University A 2.Methods: (1) Anonymous self-administered questionnaire before and after the lectures, (2) Analyses on reviews submitted after two lectures, (3) Measurement of natural radiation level 3.Assessment dates: (1) First assessment May 23, 2016, (2) Second assessment June 6, 2016 4.Assessment items: (1) Anxiety level, (2) Knowledge: 12 basic questions regarding radiation, (3) Analyses on reviews after lectures, (4) Measurement of natural radiation level/location of the measurement [Results] In assessment of the anxiety level, the mean values for the first and second assessments were 5.63±2.14 and 4.34±1.67, respectively; the anxiety level was significantly lower after the lectures. In assessment of knowledge, the mean numbers of correct answers for the first and second assessments were 5.87±1.48 and 6.45±1.57, respectively; the number of correct answers was greater after the lectures but there was no significant difference. The percentage of students with high anxiety level decreased and that with low anxiety level increased after the lectures. However, no significant change was observed for the numbers of correct answers according to the anxiety levels before and after the lectures. In analyses on reviews after the first lecture, 6 categories such as [advantages of radiation therapy], [recognition of nursing roles after acquiring knowledge of radiation], [roles and methods of radiation therapy] and [change in impression of radiation (therapy)] were extracted, and after the second lecture, 7 categories such as [actual practice of radiation nursing], [self-measurement of the radiation level, and recognition of the fact that they are exposed to natural radiation], [nursing methods after acquiring knowledge of adverse events] and [change in thought after achieving sense of security in radiation measurement experience] were extracted. The mean value of the natural radiation level measured at the total of 33 locations was 0.115μSv/h, which was not abnormal compared to the global and domestic mean values, suggesting that they had been exposed to a slight level of radiation in daily lives. [Discussion] In anxiety assessment, the anxiety level was significantly lower after the lectures; their anxiety level decreased after these lectures. In knowledge assessment, the number of correct answers was greater after the lectures, and the analyses showed that their knowledge had increased after these lectures. These results suggest that the lectures were effective. In general, the less knowledge they have, the more anxious they feel about radiation. The results we obtained were similar to those of previous studies, although there was no significant difference. Moreover, the experience of natural radiation measurement helped them to reduce vague anxiety toward radiation and recognize their nursing roles that they need to care patients in fear so that they would feel secure in treatments. This experience helped them to achieve their goal of overcoming anxiety in themselves and to consider the nature of nursing from the patients’ perspectives. |
|||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University 巻 21, p. 54-66, 発行日 2017-05 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-4303 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40021344368 |