ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要
  2. 17号(2013)

実習前演習における学生の自己評価の違いから示唆された実習前演習の展開

https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/254
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/254
74302452-2690-4208-930a-1d7ddabc9aa6
名前 / ファイル ライセンス アクション
HANAI-KA17.pdf HANAI-KA17 (8.9 MB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-06-01
タイトル
タイトル 実習前演習における学生の自己評価の違いから示唆された実習前演習の展開
タイトル
タイトル Assess the effects of pre-clinical simulation training by identifying the difference between students pre-and post-simulation training through their self-evaluation records.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 実習前演習
キーワード
主題Scheme Other
主題 患者・看護者体験
キーワード
主題Scheme Other
主題 認識
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己評価
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Pre-clinical simulation training
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Patients・Nursing experience
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Recognition Self-evaluation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(英)
言語 en
値 Departmental Bulletin Paper
著者名(日) 花井, 節子

× 花井, 節子

WEKO 384
CiNii ID 9000006940403

ja 花井, 節子
ISNI

ja-Kana ハナイ, セツコ

Search repository
園田, 麻利子

× 園田, 麻利子

WEKO 380
CiNii ID 9000006511855

ja 園田, 麻利子
ISNI

ja-Kana ソノダ, マリコ

Search repository
小湊, 博美

× 小湊, 博美

WEKO 395
CiNii ID 9000003187018

小湊, 博美

ja-Kana コミナト, ヒロミ

Search repository
上原, 充世

× 上原, 充世

WEKO 364
CiNii ID 9000006511857

ja 上原, 充世
ISNI

ja-Kana ウエハラ, ミツヨ

Search repository
著者所属(日)
値 鹿児島純心女子大学
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 【目的】看護系大学3年次生の実習前演習における学生の認識の特徴や学びから実習前演習の展開について教育上の示唆を得る。【方法】学生の記録から体験内容と認識の変化が読み取れる記述内容を取り出す。科学的認識論を理論的基盤に記述内容を意味づけし認識の特徴を明らかにし,認識の共通性・相異性を分析する。
【結果】「自己評価」のあり方で以下の3タイプに区別された。
Ⅰ型:メンバーや自己の患者体験,看護者体験に注目し自己評価していた。
Ⅱ型:メンバーや自己の看護者体験の行為に注目して自己評価していた。
Ⅲ型:看護者体験でのできなかった行為や認識,メンバーとの違いに注目し感情が揺れる。
【考察】実習前演習における展開について次のような示唆が得られた。
1)演習を「看護過程」として意識化させる。
2)「看護過程」を意識させた看護者体験をさせる。
3)対象像の描きを丁寧に行う。
4)相手の位置に立った看護を意識づける。
5)メンバーの看護を目の当たりにする体験をさせる。
6) 学生の認識を尊重し,自らが気づくようにしむける。
7)看護実践における学生の感情の揺れは当たり前という認識をもつ。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is conducted to investigate the effectiveness of pre-clinical simulation training on third year nursing students.
The method of the study is to the students' post training self-evaluation records were used to describe their thoughts, feelings and characteristics of their recognition after their pre-clinical simulation training.
The study distinguished three types of student characteristics.Type I: The focus of the self evaluation is based on their (self and peers) simulation experiences as patients and nurses during the training.
Type II: The focus of the self evaluation is based on their (self and peers) actual simulation actions as nurses during the training. Type III: Nurses felt tasks were unachievable and compared themselves to their peers, creating anxiety during the training.
Upon conducting the pre-clinical simulation training for the students, the study suggested the following
1) The instructor should remind their students to consider the training as a part of the nursing process.
2) The instructor should encourage their students to be consciously aware of the training as part of the nursing experience.
3) The instructor should spend more time to describe what they expects their students to do as health care providers.
4) The importance of understanding what patients feel when receiving nursing care.
5) Giving opportunities to peers to experience providing direct patient care.
6) The instructor should give students space and respect so that students can independently develop their own feeling and understanding about the nursing simulation.
7) The instructor should understand that it is natural for students to become anxious when they have their clinical training.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11824432
書誌情報 鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要
en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University

巻 17, p. 34-42, 発行日 2013-06
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:40:53.770778
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3