WEKO3
アイテム
実践看護学演習による学生の思考過程形成の有用性(第1報)
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/253
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/25364db9ffd-eb85-4d6d-a09c-22ee961c9ff9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-06-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 実践看護学演習による学生の思考過程形成の有用性(第1報) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effectiveness of shaping students’ thinking processes through nursing practicums | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生,実践演習,クリティカルシンキング,看護過程,社会人基礎力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing student, ,practicum, critical thinking in nursing process, basic attitude, basic skills of working adults | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
著者名(日) |
竹生, 真規
× 竹生, 真規× 徳永, 龍子× 園田, 和子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 臨地実習前の前期に模擬患者に対して実践看護学演習でクリティカルシンキング(論理的思考)と看護過程(看護診断過程・看護実践過程)を実践的に展開することは,学生の問題解決思考過程形成に有用である。学生自身は,段階的に思考過程を実践学習し,看護者としての基本的態度・社会人基礎力・看護実践能力の視点から自己の課題を明確にできる。教員は,技術演習のあるべき内容並びに体制を明確にすることで実践看護学の質の向上を目指す資料にできる。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | A nursing practicum with mock patients conducted early in the year before onsite training can help student nurses shape their thinking processes in order to develop their critical thinking skills and nursing processes (nursing diagnostic process, nursing practice process). Through learning about thinking processes and gradually applying them in practice with mock patients and also reviewing it using self-evaluation sheets, students can clarify their future tasks in terms of the fundamental attitudes and technical knowledge required of nurses as well as the basic abilities required of working adults. It also enables teachers to create teaching materials to improve the quality of nursing practicums by clarifying the contents and implementation of skill practicums. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University 巻 17, p. 25-33, 発行日 2013-06 |