WEKO3
アイテム
子どもが実感する貧困と教育アスピレーションへの影響
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/2000096
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/2000096fc3a1548-81fc-4d3e-8bb1-2ec3761f0013
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article_02(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-12 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 子どもが実感する貧困と教育アスピレーションへの影響 | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Children’s Experiences of Poverty and its Impact on Educational Aspirations | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
福永, 知久
× 福永, 知久
|
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 現在,日本において社会格差や貧困層の拡大が社会的に問題視されている。特に子どもの貧困は緊急度が高く,貧困のスパイラルから抜け出せない要因の一つとなっている。先行研究から,子どもの貧困は経済的な貧困よりも,親が子どもの「教育アスピレーション」を育てられない点に原因があると考えられる。そこで本研究では,小学校5年生,中学2年生の児童とその保護者を対象として実施されたアンケート調査の回答を用いて「実際的な貧困経験」や「貧困感」に着目し,教育アスピレーションへの影響について解析を行った。その結果,教育アスピレーションに対して所得基準の貧困(内閣府定義)は有意な影響を認めなかった一方,「医療機関への未受診」は,有意に教育アスピレーションを低下させた。また,「自己肯定感」は教育アスピレーションに対し有意な関連生を認め,貧困群における「自己肯定感」に寄与する要因として「大人への信頼度」が深く関連していた。 小学生・中学生の子どもにとって「医療機関への未受診」は,教育アスピレーションに直接影響するエピソードであり,子どもの貧困対策として「十分な医療環境の整備」と「受けられる医療サービスの周知」が有力な手立てであることを示唆した。更に,教育アスピレーション向上に対し,貧困に悩む児童の悩み解決の場や,相談しやすい社会状況の整備が重要であると考えられる。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Social problems in contemporary Japan include widening social inequality and increasing number of individuals experiencing poverty. Child poverty is an issue of particular urgency and is one of the factors that prevents individuals from breaking out of a spiral of poverty. Existing research suggests that child poverty may be more strongly influenced by parents being unable to foster a sense of educational aspiration in their children than by economic poverty. This study analyzed effects on educational aspiration with a focus on how poverty is actually experienced and felt by participants, based on responses to a questionnaire survey administered to children in the fifth grade of elementary school and the second grade of junior high school, including parents of these children. Results indicated that educational aspirations were not significantly affected by income-based poverty (as defined by the Cabinet Office), whereas children who had not received medical attention when they were unwell were found to have significantly reduced educational aspirations. In addition, “feelings of self-affirmation” were found to be significantly correlated with educational aspirations, and “trust in adults” was strongly related as a factor contributing to feelings of self-affirmation among respondents who were experiencing poverty. For children at elementary and junior high school, failing to receive medical attention when they are unwell is an experience that directly impacts their educational aspirations. This propels the need for effective measures to combat child poverty, which include providing a suitable environment in terms of medical care and ensuring that information regarding available medical services is well-disseminated and accessible. Furthermore, to improve the educational aspirations of children in poverty, it is important to create spaces where such children can find support for the difficulties that they are experiencing and to provide a social environment that makes it easy for them to seek support. |
|||||||
言語 | en | |||||||
書誌情報 |
号 28号, p. 41-49, ページ数 9 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 鹿児島純心大学看護栄養学部 | |||||||
言語 | ja | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2759-050X |