WEKO3
アイテム
看護過程演習から実習を通して学生の「わかり方」と「成長」
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/89
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/89a89cdcbe-cff1-4dfd-a24f-9997caba5d77
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護過程演習から実習を通して学生の「わかり方」と「成長」 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Process of Understanding and Consequent Development of a Student through Preparatory Practice in the Course of Nursing Procedure | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「わかり方」5階層 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己有用性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学修意欲促進の能動的取組み | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学修意欲減退の受動的取組み | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | グループダイナミクス | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 5 stages of 'understanding' | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | usefulness of oneself | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | active encouragement to learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | passive discouragement from learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | group dynamics \n | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
著者名(日) |
末永, 真由美
× 末永, 真由美× 大園, 孝子× 金子, 道子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 田上記念病院 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 日本適応看護理論研究会 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 看護学科3年次生を対象に,実習前に看護過程の演習を行った。当初「わからない」を連発していた一学生が「わかった」と言い,実習終了時には「人生変わった」と言う程に変容した。「わかり方」の究明のため,インタビューの要約分析の結果,普遍化可能で重要な知見を得た。 1.学生の「わかる」という概念は,「①わからないことがわからない②わからないことがわかる③ わからないことを解決する方法がわからない④わからないことを解決する方法がわかる⑤「(事例の身体の中での病気,病態,症状,看護問題・アセスメントの仕方,援助計画立案が)わかった」に集約できる5階層である。「わかる」に至った要因として,a.達成可能な課題に取り組む意欲 b.課題理解能力 c.不明確な演習方法理解のためのグループメンバーとの相互支援 d.教員の発問に対する思考能力があった。 2.実習を経て「わかる」体験した学生は「①基礎能力修得及び認知症老年者の寡黙からの解放を可能にした自己の共 感・傾聴・関係形成能力から得られた自己有用性の確信②施設指導者による自己有用性の是認と評価」によって人間 的成長を自覚した。 3.学修意欲を促進させる能動的取り組み要因に①自発的資料調査②ワークショップへの参加③達 成できる課題指示 そして,実習が,減退させる受動的取組み要因に①演習遂行の仕方のわからなさ②納得いく成果の出せないことがあ った。そして,「学修に取組む能動姿勢」「学修意欲」「学修 方法の獲得」「課題達成の可否」について自己表現できることが学修力能力向上につながる。 この研究により,「わかり方」の5階層は,看護学生の演習,実習の到達目標に反映させることができ,看護学生の指導に応用できることが示唆された。 |
|||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Before going out for nursing practice, students took a preparatory course of nursing procedure. Among the participants of this course, there was a student who had kept complaining at the beginning that she could not understand what was going on, but in the end said that she did understand, and eventually came so far as to declare that her life had changed through this course. In order to clarify the process of her understanding, interview outline analysis was applied, which lead to an important and universally valid conclusion. 1. What the student means by‘understanding’can be divided into the following five stages; ① does not know what she does not understand ② knows what she does not understand ③ does not know how to reach understanding the matter ④ knows how to reach understanding the matter ⑤ have reached understanding (disease, the state of disease, symptom, nursing problems, means of assessment, and care planning of the given case)’. The elements that lead the student to‘understanding’are; a. willingness to challenge the assignment which she realizes, she is capable of carrying out, b. ability to understand what is assigned,c. cooperation among the group members to clarify the obscure points of assignment, d. thinking ability to respond to the teacher’s questions. 2. The student who experienced‘understanding’through nursing practice has come to notice her own development by‘① acquiring basic ability and becoming confident of her own usefulness through her experience in helping a dementia patient out of reticence by her compassion, listening, and her assurance of aptitude for making up good relation with others, ② recognition and appreciation of her usefulness by the instructor at the institution’. 3. With regard to designing a course, active elements which encourage students to learn turned out to be; ① spontaneous search into materials, ② participating in workshops, ③ being given practicable assignments as well as the opportunities to try them in practice. And passive elements which discourage students from learning are; ① difficulty in grasping what to do in practicing course, ②impossibility to get satisfying results. These elements seem to indicate that ‘positive attitude towards learning’,‘willingness to learn’,‘acquiring the methods of learning’, and competence of presenting ‘the positive or negative result of given assignments’ will lead to improve learning ability. In conclusion, this research suggests that the 5 stages of ‘understanding’ can be applied to preparatory practice course and also to target setting in nursing practice, and thus help guide nursing students . |
|||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University 巻 15, p. 83-94, 発行日 2011-07 |