WEKO3
アイテム
「実習前の小児看護過程演習における一学生のわかり方」に関する研究 : 一学生へのインタビュー分析から
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/88
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/888c5824dc-e394-48c7-9b86-5a79619565b1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「実習前の小児看護過程演習における一学生のわかり方」に関する研究 : 一学生へのインタビュー分析から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Student's Understanding Process in the Nursing Procedure Preparatory Practice CourseⅡ : Based on the Analysis of an Interview with the Student | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小児看護過程 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「わかり方」のギャップ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「わかり方」4階層 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 不全感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Key Competency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | process of nursing children | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gap in 'the way of understanding' | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | four grades of 'understanding' | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | frustration | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Key competency | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
著者名(日) |
大園, 孝子
× 大園, 孝子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 小児看護過程2段階演習のうち,演習Ⅰの一学生の「わかり方」を解明すべく,半構成的インタビューガイドによる面接法で学生の語りを意味的・説明的・構造的内容分析した。 その結果,演習Ⅰで「わからない」を連発していた学生は,演習Ⅱで「わかった」,そして看護学実習で「よくわかった」と述懐し,「演習Ⅰがあったからこそ演習Ⅱの目標達成ができた」ことを実感していた。 演習Ⅰにおける「わかり方」の分析結果と考察は,次に示す1,2,3の項目及び各項目の細項であった。 1.演習Ⅰにおける「わかり方」 1)「事例関連図,看護問題アセスメント,援助計画立案」の「あ~こうかな」「内容の浅い深いを識別できるわかり方」の理解段階 2)同上内容のグループワークによる理解 3)実習で初めて実感した「わかった」の確信 4)「型にはめて」「一般論は書かないで」の解らせる為の教育意図の解らなさ 5)(1)教員の演習意図と学生のわかり方のギャップ (2)グループメンバーからの触発 (3)演習の時期と学生が達成でき る課題提示について考察した。 2.演習過程での「わからなさ」 1)学生は「わからないことがわからない」「わからないことがわかる」「わからないことを解決する方法がわからない」「わからないことを解決する方法がわかる」を行きつ戻りつ演習Ⅰの課題達成に至った。が自己評価は「前に進めず戸惑った」であった。 2)実習終了時点で学生は,「演習Ⅰがあっての演習Ⅱ」と意義づけできた。 3)ドナルドのKey Competencyと「わからなさ」を自己分析した学生のわかっていくプロセスについて考察した。 3.記録の書き方に関する理解 1)「記録の書き方」を巡る学生と教員の向き合い方を分析した結果,学生の「わかる」ことへの不全感の生じ方や記録の意義のわかり方の機序,さらに教員と学生のギャップや一致の生じ方機序が明確になった。 2)「学生の記録の不全感」「教員と学生の学習到達目標のギャップ」「思考過程の表現方法」「記録より優先させる思考過程」「実習での本当のわかり方」について考察した。 3)記録をわかろうとする学生について次のことを考察した。 (1)看護記録を理解させるための5項の教育意図 (2)学生の記録の仕方と意義が理解できた4項理由 |
|||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In order to clarify the understanding process of a student taking Preparatory Practice Course I, the analyses focusing on meaningful, explanatory, and structural elements respectively were applied to the student's narrative taken by the method of semi-constructive interview guide. Consequently, it was shown that the student who kept complaining that she 'did not understand' while taking then eventually reached so far as to reflect that she 'understood well' what she went through in Nursing Practice, and this made her realize that 'it is only because she had taken Preparatory Practice Course I that she could achieve the aim of Preparatory Practice Course II'. The results of analysis and examination of 'the process of understanding' through Preparatory Practice Course I are itemized as the follows: 1. 'Process of understanding' through Preparatory Practice Course I 1) A stage of comprehension where the student felt 'ah, this may be it', or was able to discern 'far-reaching or superficial content ' with regard to 'symptomatic possibility chart of a sick case, assessment of nursing problems, and care planning' 2) The above comprehension reached by group work 3) Certainty of 'understanding' felt for the first time through Practice 4) Incapability of grasping the educational intention behind such instructions as 'to fit into the pattern' and 'not to write general comment'. 5) The author examined (1) the gap between the teacher's intention in Preparatory Practice Course and actual understanding of the student,(2) incentive given by other members of the group,and (3) timing of offering Preparatory Practice Course and giving assignments attainable by the student. 2. Incomprehensibility in the learning process in Preparatory Practice Course 1) The student attained the goal of Preparatory Practice Course I by zigzagging between the stages of 'not knowing what she does not understand', 'knowing what she does not understand', 'not knowing how to clarify the unclear points', 'knowing how to clarify the unclear points'. However, her own assessment was that she 'had been bewildered at not being able to proceed'. 2) At the end of Practice, the student was able to reason that 'Preparatory Practice Course II can only be effective if taken after Preparatory Practice Course I'. 3) The author examined Key Competency by Donald and the process of understanding of the student who tried self analysis of her own incapability of understanding. 3. Understanding concerning keeping a record 1) An analysis of the teacher vs. student situation concerning 'the method of keeping a record threw light on the way how the student got frustrated in her effort to 'understand' the instruction as well as the mechanism of understanding the significance of records, and it also clarified the mechanism of gap or coherence between education and the state of students. 2) The author examined 'the student's frustration in keeping a record , 'the gap between the teacher and the student concerning the aim of practice', 'the method of describing the thinking process', 'the priority of thinking process to the record', 'the real understanding reached through Practice'. 3) The author considered the following 2 points with regard to the student who is trying to understand record taking: (1) Five educational intentions for the purpose of making the student understand nursing record (2) Four reasons why the student could come to understand the method and significance of writing nursing record |
|||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University 巻 15, p. 73-82, 発行日 2011-07 |