ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要
  2. 15号(2011)

無菌操作の技術修得における学生の認識の発展 : 個別指導後の記録の内容分析から

https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/87
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/87
a4d9b40b-e834-4bec-9758-aa94e3db335e
名前 / ファイル ライセンス アクション
HANAI-KA15.pdf HANAI-KA15 (8.7 MB)
license.icon
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-07-01
タイトル
タイトル 無菌操作の技術修得における学生の認識の発展 : 個別指導後の記録の内容分析から
タイトル
タイトル The development of students understanding on the training for aseptic To analyze student's individual records after individual guidance
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 個別指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 認識
キーワード
主題Scheme Other
主題 無菌操作
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護技術
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Individual guidance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Understanding
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Aseptic techniques
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Nursing techniques
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(英)
言語 en
値 Departmental Bulletin Paper
著者名(日) 花井, 節子

× 花井, 節子

WEKO 384
CiNii ID 9000006940403

ja 花井, 節子
ISNI

ja-Kana ハナイ, セツコ

Search repository
小湊, 博美

× 小湊, 博美

WEKO 404

小湊, 博美

ja-Kana コミナト, ヒロミ

Search repository
著者所属(日)
値 鹿児島純心女子大学
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,無菌操作の技術修得時の学生の行動及び認識の特徴から技術修得における学生の認識の発展を明らかにし,個別指導の意義と課題を得ることを目的とする。研究対象はA大学看護学科1年生である。研究方法は無菌操作の個別指導後に提出された記録類について内容分析を行う。分析方法はまず無菌操作の定式という観点で意味づけを行い,それを研究素材とし,次に技術修得という観点でどのような認識の発展があったのかを明らかにした。
 その結果,次のことが明らかとなった。1.無菌操作の定式については〔傷の手当〕の準備から実施を通して行為とその意味や目的とのつながりを考えながら確認していた。また〔常に滅菌物に注意を払う〕は定式に加える必要があること,〔清潔と不潔の境界域〕は最初から明確ではないのでそのときの認識を確認することが必要であることを明確にできた。2.複数の教員が関わる演習では,教育目標に照らし,ここで何を学ばせるべきか具体的行為のレベルで意味や学ばせたいことを共通理解することが必要である。3.個別指導については1)教員が「行為とその意味,目的とのつながりをどのように描いているか」学生の認識を想像しながら,考えさせるよう意識的に指導すること。2)新しい技術の学びはじめは技術のポイントをおさえて関わること。3)技術修得のコツを意識できるよう関わること。4)客観的に自己の技術の修得レベルを評価できるようにすること。そのために(1)教員だけでなく学生もチェッカーになること。(2)看護者,評価者,患者それぞれ3つの立場を変換しながら自己評価できるようにすること。(3)個別指導の意義を学生が実感できるよう関わることが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 he purpose of this study is to clarify the importance of and a framework for individual guidance on the training for aseptic techniques by observing how students demonstrate the technique and how students develop their understanding while individual guidance was provided. The subjects are first-year nursing students. The method of the study is to analyze student's individual records after individual guidance for the aseptic technique has been provided.

Based on the student's records, we first analyzed how students understood the technique as a formula. Next, we investigated how the students' understanding directly affected the students' mastering of the technique.

The analysis revealed the following results:
1. Students managed to make the connection between the purpose and the formula for the practical technique. In addition, it was necessary for students to be aware of sterilized objects throughout the formula.
2. It was important to clarify the purpose of the training to all instructors if multiple instructors were involved in the training. In terms of individual guidance, instructors needed to:
a) Remind themselves about students' understanding of the technique.
b) At the beginning of the training, make sure to focus the lesson on the key points of the training.
3. Encourage students to become more aware of training trips.
4. Students need to self-evaluate their skill at the techniques.
(1) Thus, not only an instructor but also a student can be an evaluator.
(2) Students need to be able to self-evaluate by considering the perspective of the nurse, evaluator, and patient.
(3) Students realized the purpose of individual guidance thorough the training.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11824432
書誌情報 鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要
en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University

巻 15, p. 61-72, 発行日 2011-07
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:40:49.076486
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3