WEKO3
アイテム
「生きる力」の育成における家庭科教育の課題 : 幼児の生活時間から見えてくるもの
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/79
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/79b0921b6d-826c-45f6-9041-c392a031226b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「生きる力」の育成における家庭科教育の課題 : 幼児の生活時間から見えてくるもの | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Challenges of homemaking education in development of power live | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 生きる力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自立 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 家庭科教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 人間関係の希薄化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 課題解決能力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ability for lives | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-reliance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | education of home economics | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dilution of interpersonal relationship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | problem solving skill | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
著者名(日) |
山口, 明美
× 山口, 明美 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では,豊かな質の高い社会を構築するため生活に関する諸事を多面的に理解し,自身の生活の場で選択・実践していく力を「生きる力」と捉え,子どもの育ちの現状と背景を通して子どもの育ちに影響を及ぼしている要因を見出すことにより,家庭科教育における「生きる力」の育成を考えることを目的とした。 調査の結果,以下の明らかとなった3点から家庭科教育の課題として見えてきたものを報告する。 ①家族サイズが小さくなり,人間関係と生活空間が狭い。②遊びを通して得られていた様々な体験の機会が失われつつある。③大人優先の子育てである。以上の点から今後の家庭科の課題と言えるのは,これからの時代をになう児童,生徒,学生の教育が問われることとなる。生活に関する教育は家庭科として,小学校,中学,高等学校で実施され,広範囲の内容であるにもかかわらず時間数が少ないことに問題はあるが,男女ともに自主的に生活を営む立場で教育がなされることがさらに求められる。また,大学教育の初期段階での教育の機会を設ける必要性もあると考える。 |
|||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Thinking about "living force" in home economics education training by factors has had impact through a child's growth and background to the growth of the child "live" and captures the power to build high-quality rich in this research, Social Affairs about the life understand multifaceted and in place of the life of their own choice and practice, to find that purpose. One result of the investigation became clear three areas from sight as homemaking education issues to report. (1) Smaller family size, narrow relationship and living space. (2) Various experiences had been obtained through a play opportunity lost gradually. (3) Bringing up a child in adult priority. Said that future economics challenge in terms of more than would be questioned is the education of the children whose age from this, pupils and students. It position on life education and conducted in elementary school, middle school, high school home economics as despite the wide range of content in less time that problem, but men and women together voluntarily to life engaged in education is required in addition. Also, think that necessity establish opportunities for education in the early stages of university education. |
|||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University 巻 15, p. 1-7, 発行日 2011-07 |