WEKO3
アイテム
2017年告示保育所保育指針からみる幼児と保育者の愛着形成に関する支援
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/504
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/5047a6e73e7-d24f-4cc8-8f89-2c1c42304ca4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-08-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 2017年告示保育所保育指針からみる幼児と保育者の愛着形成に関する支援 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The support for the development of attachIIlent between children aged from l to 3, children aged f'on1 3 or older, and nursery teacher based on the Nursery care guidelines (Ministry of Health, Labour and Welfare Notification No.117, 2017). | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 2017年告示保育所保育指針 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育所保育指針解説 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 愛着行動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児期における保育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 愛着形成 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Nursery care guidelines (Ministry of Health | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Labour and Welfare Notification No. 117, 2017) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the commentary on Nursery care guidelines | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attachment behavior | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | childcare in early childhood | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the development of attachment | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
井上, 祐子
× 井上, 祐子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,幼児期における保育とボウルビーが提唱した愛着行動との関係について整理し,幼児と保育者の愛着形成に関する支援について検討することを目的とした。方法は,2017年告示保育所保育指針,及び保育所保育指針解説を用いて,文献研究を行った。この結果,幼児と保育者の愛着形成に関する支援として,幼児期における保育と,幼児期の愛着行動である「探索行動」「目標修正的システムによる,愛着対象の永続性等の理解」「目標修正的協調性の形成」「内的作業モデル」との関係を明らかにした。以上の結果は,保育者養成において学ぶ学生が,幼児と保育者の愛着形成に関する支援について理解を深めるための一助になることを示唆するものである。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this study, it's aimed to organize the involvement of childcare in early childhood and attachment behavior advocated by Bowlby, and consider support for the development of attachment between children aged from 1 to 3, children aged from 3 or older, and nursery teacher. The method was a literature study on Nursery care guidelines (Ministry of Health, Labour and Welfare Notification No. 117, 2017), and the commentary on Nursery care guidelines. As a result, it was discovered the involvement of childcare in early childhood and "exploratory behavior", "understanding the persistence of attachment figure based on goal-corrected system", " the development of goal-corrected partnership" , and "internal working model" , which are attachment behaviors in early childhood as support for the development of attachment between children aged from 1 to 3, children aged from 3 or older, and nursery teacher. The above results suggest that students studying in designated nursery teacher training facilities may help to deepen their understanding of support for the development of attachment between children aged from 1 to 3, children aged from 3 or older, and nursery teacher. |
|||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学大学院人間科学研究科紀要 号 15, p. 35-42, 発行日 2020-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島純心女子大学大学院人間科学研究科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1880-9944 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12423823 |