WEKO3
アイテム
実践看護学演習における地域領域の演習効果と今後の課題
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/408
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/408b5adbce2-6aec-4d64-8957-143156e81476
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-07-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 実践看護学演習における地域領域の演習効果と今後の課題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Positive effects of 'nursing work-placements' and areas for improvement | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実践演習,健康教育,デモンストレーション,自己効力感 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | work-placement practicun ,Community Health Care,Demonstration,self-effect | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
園田, 和子
× 園田, 和子× 岩嵜, 文枝 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,地域看護領域が実践した健康教育演習を通して,看護学生が自己の課題を明確にできたか,また演習のあるべき内容について明らかにすることである。対象は実践看護学演習を受講した学生で,保健所・保健センター実習終了後に調査を実施した。その結果26名の学生から回答を得て,演習前・後および実習開始1週間後と実習終了後,演習終了後・実習終了後の自己評価得点の平均値を対応のある t検定を用いて分析した。 分析の結果,演習後と実習終了後において,学生は自己の課題を明確にできていたことが示唆された。また,自己評価項目の「対象の特徴および発達段階の特徴の理解」,「対象の健康状態のアセメント」,「看護問題(看護の必要性)の明確化」,「看護計画の立案」に関して,演習は効果的であった。しかし,「対象に対して,看護ケアについて説明や会話ができたか」の項目に関しては,さらなる演習の工夫が必要であることが示唆された。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this research was to investigate how nursing tasks could be clearly shown to student-nurses via Community Health Care work-placements.Furthermore, areas which could be enhanced or improved were also investigated.All the subjects were current student-nurses.The location for the research was a public health center. In total, 26 answer sheets were collected for analysis. Judgements were made based on students responses to questions which compared three different time periods, namely: 1) Before nurse-training started AND after nurse-training started. 2) Seven days after a nursing-placement commenced AND after the placement ended. 3) At the end of a nursing-placement AND during nurse-training practice. Unsurprisingly, the results showed that students clearly understood required tasks after nurse-training and work-placements were completed. More specifically, students stated that work-placements were effective for the following: "correct understanding of patients", "clear understanding of further development requirements", "medical assessment of patients", "clearer understanding of why nursing itself is needed", "making accurate nursing plans". However, "how to talk earnestly with patients" and "how to give lucid explanations to patients" emerged as areas of concern.Students stated that work-placements would be much improved if these two difficult areas could be addressed more thoroughly, including alternative ways of dealing with these problems. |
|||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University 巻 20, p. 49-57, 発行日 2016-05 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-4303 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40020890465 |