ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要
  2. 20号(2016)

実践看護学演習における地域領域の演習効果と今後の課題

https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/408
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/408
b5adbce2-6aec-4d64-8957-143156e81476
名前 / ファイル ライセンス アクション
実践看護学演習における地域領域の演習効果と今後の課題.pdf 実践看護学演習における地域領域の演習効果と今後の課題 (574.3 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-07-23
タイトル
タイトル 実践看護学演習における地域領域の演習効果と今後の課題
タイトル
タイトル Positive effects of 'nursing work-placements' and areas for improvement
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践演習,健康教育,デモンストレーション,自己効力感
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 work-placement practicun ,Community Health Care,Demonstration,self-effect
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 園田, 和子

× 園田, 和子

WEKO 371
CiNii ID 9000019078404

ja 園田, 和子
ISNI

ja-Kana ソノダ, カズコ

Search repository
岩嵜, 文枝

× 岩嵜, 文枝

WEKO 924

岩嵜, 文枝

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,地域看護領域が実践した健康教育演習を通して,看護学生が自己の課題を明確にできたか,また演習のあるべき内容について明らかにすることである。対象は実践看護学演習を受講した学生で,保健所・保健センター実習終了後に調査を実施した。その結果26名の学生から回答を得て,演習前・後および実習開始1週間後と実習終了後,演習終了後・実習終了後の自己評価得点の平均値を対応のある t検定を用いて分析した。
分析の結果,演習後と実習終了後において,学生は自己の課題を明確にできていたことが示唆された。また,自己評価項目の「対象の特徴および発達段階の特徴の理解」,「対象の健康状態のアセメント」,「看護問題(看護の必要性)の明確化」,「看護計画の立案」に関して,演習は効果的であった。しかし,「対象に対して,看護ケアについて説明や会話ができたか」の項目に関しては,さらなる演習の工夫が必要であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this research was to investigate how nursing tasks could be clearly shown to student-nurses via Community Health Care work-placements.Furthermore, areas which could be enhanced or improved were also investigated.All the subjects were current student-nurses.The location for the research was a public health center.
In total, 26 answer sheets were collected for analysis.
Judgements were made based on students responses to questions which compared three different time periods, namely:
1) Before nurse-training started AND after nurse-training started.
2) Seven days after a nursing-placement commenced AND after the placement ended.
3) At the end of a nursing-placement AND during nurse-training practice.
Unsurprisingly, the results showed that students clearly understood required tasks after nurse-training and work-placements were completed.
More specifically, students stated that work-placements were effective for the following:
"correct understanding of patients", "clear understanding of further development requirements", "medical assessment of patients", "clearer understanding of why nursing itself is needed", "making accurate nursing plans".
However, "how to talk earnestly with patients" and "how to give lucid explanations to patients" emerged as areas of concern.Students stated that work-placements would be much improved if these two difficult areas could be addressed more thoroughly, including alternative ways of dealing with these problems.
書誌情報 鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要
en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University

巻 20, p. 49-57, 発行日 2016-05
出版者
出版者 鹿児島純心女子大学看護栄養学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1348-4303
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11824432
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40020890465
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 14:45:25.263077
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3