WEKO3
アイテム
看護学生に実施した放射線に関する授業効果の考察
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/406
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/406b63560cb-0f3a-4afd-af35-35d81e57bd17
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-07-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護学生に実施した放射線に関する授業効果の考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effects of Lectures on Radiation among Nursing Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生,放射線・放射線治療・その看護, 知識と不安,教育効果 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing students, radiation/radiotherapy and nursing, knowledge and anxiety, effects of education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
園田, 麻利子
× 園田, 麻利子× 上原, 充世 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 【目的】看護大学生3年生に成人看護学(「がんを病む人の援助論」)で 放射線・放射線治療・看護に関する4コマの授業を実施した。授業前後での放射線・その看護に関しての知識と不安に対する考察, 授業での学びを検討し授業効果を明確にすることである。 【方法】 1 調査対象者:A大学看護学科3年生48人 2 研究方法:1)授業の前後の無記名自記式アンケート調査 2)2回の授業後に提出された振り返りによる調査 3 調査時期:1)1回目(授業前):平成27年5月25日 2)2回目(授業後):6月5日 4 調査項目:1)不安度調査:質問紙の直線上に左端を「不安を全く感じない」右端を「非常に不安・恐怖を感じる」とし,調査対象者に不安度に応じて印をいれてもらう 2)知識についての調査:放射線に関する基本的な12の質問項目 3)授業後の学びの分析 【結果】 不安度調査では,1回目の平均値は7.04±1.99, 2回目の平均値は5.04±2.63,授業後が有意に不安は低かった。知識についての調査では,1回目の正答数の平均値は6.17±1.32,2回目の正答数の平均値は6.80±1.16で有意に授業後が高かった。授業により不安の高い割合は減少し,不安の少ない割合は増加したが,不安度別の正答数では,授業前後で有意な変化は得られなかった。授業後の学びの分析においては,1回目の授業後では,【放射線・その治療についての知識】【患者に対する看護】【看護者の在り様】という3カテゴリーが抽出された。2回目の授業後では,【放射線治療のメリット】【放射線・放射線治療,有害事象についての知識】【看護を実施する上での知識の必要性・看護の方法】【放射線・放射線治療への思い】【原子爆弾・原子力発電についての思い】という5カテゴリーが抽出された。 【考察】不安度調査においては授業後が有意に低く授業により不安は低下していた。知識に関する調査でも授業後の正答数が有意に高く,また,学びの分析においても知識は増加したと言える。これらより授業の効果は評価できる。一般的に知識が乏しいほど放射線に対して不安を抱く傾向にあると言われるが,今回の調査ではその結果は得られなかった。これは, 授業後においても不安度10の学生がおり,《放射線・放射線治療への恐怖・不安》が抽出されたことと一致した。これより知識をケアへとつなげる平易な言葉,体系的に他の授業との連携を考慮しながら恐怖・不安が軽減するような授業の必要性が示唆された。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [Objective] Four-credit lectures on radiation, radiotherapy and nursing were provided as a part of adult nursing course (“Theory of Assisting Cancer Patients”) to the third year nursing students. The objective of this study was to reveal the effects of the lectures by discussing knowledge and anxiety regarding radiation and radiotherapy nursing that they had before and after the lectures and by assessing what they learned through the lectures. [Method] 1.Subjects Forty eight nursing students in the third year of the nursing course of University A. 2.Study method a.An anonymous self-administrated questionnaire survey before and after the lectures b.A survey on reflections submitted after two lectures. 3.Study period a.First time (before the lectures) May 25, 2015 b.Second time (after the lectures) June 5, 2015 4.Survey items a.Survey on the anxiety level: the subjects marked on a straight line on a survey sheet according to the level of anxiety; the left end of the line indicated “no anxiety at all” and the right end “feeling very anxious/afraid”. b.Survey on knowledge: basic 12 questions regarding radiation c.Analysis of what they learned [Results] In the anxiety survey, the mean value was 7.04±1.99 for the first time and 5.04±2.63 for the second time, suggesting that their anxiety was significantly less after the lectures. In the knowledge survey, the number of correct answers was 6.17±1.32 for the first time and 6.80±1.16 for the second time, suggesting that it was significantly higher after the lectures. The percentage of subjects with high anxiety decreased and that with low anxiety increased due to the lectures. However, no significant difference was observed before and after the lectures in terms of the number of correct answers by the level of anxiety. In the analysis of what they learned after the lectures, three categories, “knowledge regarding radiation/radiotherapy”, “nursing for patients” and “how nurses should be”, were extracted after the first lecture, and five categories, “advantage of radiotherapy”, “knowledge regarding radiation/radiotherapy and adverse events”, “necessity of knowledge in nursing practice as well as the nursing methods”, “how they feel about radiation/radiation therapy” and “how they feel about atomic bomb and nuclear power plant”, were extracted after the second lecture. [Discussion] In the anxiety survey, the mean value was significantly lower after the lectures, suggesting that their anxiety level decreased due to the lectures. Besides, in the knowledge survey, the number of correct answers was significantly higher after the lectures, and in the analysis of what they learned, their knowledge seemed to have increased after the lectures. This suggests that positive effects of the lectures could be observed. It is considered in general that the less the knowledge, the more anxious they tend to be regarding radiation. However, such results were not obtained in this study. This corresponded with the facts that there was a student who marked 10 for the level of anxiety and also that “fear/anxiety for radiation/radiotherapy” was extracted. Hence, it was suggested that we needed to provide lectures which might reduce fear/anxiety by using simple terms of knowledge associated with cares and by systemically considering tie-ups with other lectures. |
|||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University 巻 20, p. 32-41, 発行日 2016-05 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-4303 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 40020890427 |