WEKO3
アイテム
小学校の道徳教育 : 指導法と課題
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/213
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/21324ad225a-9f62-4282-aa9f-288d342d4a5d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校の道徳教育 : 指導法と課題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Moral Education at Primary Schools | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Article | |||||
著者名(日) |
松下, 栄子
× 松下, 栄子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学国際人間学部 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 道徳教育は、生徒が社会生活の中で人間としての調和のとれた発達を図り、これからの社会の変化や状況に主体的に対応していくことのできる人間を育成するうえで重要な役割を持つものである。小学校道徳教育の指導において、前提となる道徳の概念やその根底にある人間理解、世界観の考察からはじめ、現在の状況に対応して道徳教育を生活全体の中で展開する方法を提示していく。また「生きる力」の育成を目指す道徳の指導のなかで、小学校で使用されている道徳教材の分析・検討を行い問題と課題について考察する。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Moral education plays an important role in enhancing pupils well-balanced development through community life into the personalities that can act as responsible individuals in the society and its changing phases. This paper is an attempt to discuss the issue of moral education in primary schools, firstly examining the basic moral assumption with the concept of man and the view of the world in its root, and secondly proposing the methods of putting moral education into practice through whole life according to the situation given today. And also, the discussion will be extended to cover the problems and assignments presented by the teaching materials currently used in the primary school moral education through analysis and examination. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12012192 | |||||
書誌情報 |
国際人間学部紀要 en : International human studies 巻 14, p. 161-178, 発行日 2008-03 |