WEKO3
アイテム
自己効力感を高める実習前演習のあり方の検討
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/171
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/171031486d7-b433-4dc8-80d3-888677e9754e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-01-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自己効力感を高める実習前演習のあり方の検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Examination of Pre-Practical-Training-Exercises As a Means of Increasing Self-Efficacy | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 臨地実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実習前演習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己効力感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対象理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 代理体験 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | clinical training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pre-practical-trainig exercises | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-efficacy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | object understanding | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | vicarious experiences | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
著者名(日) |
園田, 麻利子
× 園田, 麻利子× 花井, 節子× 上原, 充世 |
|||||
著者名よみ |
園田, 麻利子
× 園田, 麻利子× ハナイ, セツコ× ウエハラ, ミツヨ |
|||||
著者名(英) |
園田, 麻利子
× 園田, 麻利子× Hanai, Setuko× Uehara, Mituyo |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部看護学科 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Nursing, Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Nursing, Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Department of Nursing, Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本学看護学科3年次生に実施している実習前の演習に対して,自己効力感を高めるような演習をした。その演習終了後と成人看護学実習1クール終了日の2回に質問紙による調査をした。対象は,本学看護学科3年次生45名である。その結果,以下のことが明らかになった。1)臨地実習前演習の自己効力感は,「臨地実習前演習の自己効力感尺度」の因子分析より【対象理解】【他者との関係性の構築】【基礎知識の理解の必要性】【看護過程の理解】の4因子を抽出した。この中で,【対象理解】【他者との関係性の構築】の平均値が高かった。2)臨地実習前演習の自己効力感に影響を及ぼす因子は,その因子分析より【看護に関する能力】【強い不安】【グループワークの課題達成】【課題達成への要素】の4因子を抽出した。この中で【課題達成への要素】が代理体験として自己効力感に影響を及ぼす重要な要因であった。3)【対象理解】には,【課題達成への要素】である代理体験が重要であった。4)効果的な臨地実習前演習のあり方は,学生は【対象理解】をするという看護の本質を代理体験として演習の中で教員や友人の言動をみて学ぶことや友人の学ぶ姿を体験することであった。それは,学生が主体的に演習内容を決定し,教員はそのことを支持しつつ,モデルを示すことであった。今回の調査より,演習・実習後を通して自己効力感を高めることに視点をあてた演習は有効であると言えた。今後,更なる実習効果を目指して教育的な関わりの継続的な検討が示唆された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Pre-practical-training exercises were conducted on third year students of nursing by the Department of Nursing, Kagoshima Immaculate Heart University with the intention of increasing self-efficacy. Survey questionnaires were administered on two occasions : after the completion of the exercises and on the last day of "Adult Nursing Practical Training I ." The respondents were 45 3 year students of the Department of Nursing. Survey Results are listed below. 1. Using factor analysis and a "pre-clinical-training-exercises self-efficacy scale," we extracted four factors for the self-efficacy of pre-clinical-training exercises. These were : "object understanding," "building relationships with other people," "the importance of understanding basic knowledge," and "understanding the nursing program." Of these, mean values were high for "object understanding" and "building relationships with other people." 2. Looking for primary factors that influence the self-efficacy of pre-clinical-training exercises, we used factor analysis to extract four factors : "nursing ability," "strong anxiety," "collaborative problem solving," and "elements for problem solving." Of these, "elements for problem solving" was a primary factor that used vicarious experience to influence self efficacy. 3. The vicarious experiences from "elements for problem solving" were important for "object understanding." 4. An effective pre-clinical-training exercise was students vicariously learning "Object understanding," the principles of nursing, by observing the behavior of instructors and friends in the exercises and observing them learn. Here, students independently determined exercise contents and the instructors acted as role models and assisted them. This survey demonstrated the efficacy of having conducted practical training exercises by focusing attention on exercises to increase self-efficacy. It suggested a future need for continued examination of the educational relationships in order to improve the effects of practical training. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11824432 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition Kagoshima Immaculate Heart University 巻 12, p. 64-81, 発行日 2008 |