WEKO3
アイテム
教師独自のストレッサー,児童生徒へのかかわりを含むストレス反応と教師観・教育観を規定する要因 : 教師の属性による差の検討
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/121
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/121df97dc7a-b9f0-4be8-94f3-87ccca650d14
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師独自のストレッサー,児童生徒へのかかわりを含むストレス反応と教師観・教育観を規定する要因 : 教師の属性による差の検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The teachers' specific stressors, stress reactions which include communications with pupils, and a view on teacher and an educational philosophy : Differences by teacher's attributes | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師独自のストレッサー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 児童生徒へのかかわり | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師観・教育観 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | eachers' specific stressors | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Stress reactions which include communications with pupils | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | A view on teacher and an educational philosophy | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
著者名(日) |
山下, みどり
× 山下, みどり× 若本, 純子 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島県スクールカウンセラー | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 鹿児島純心女子大学大学院 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では、教師独自のストレッサーや児童生徒へのかかわりを含むストレス反応、教師観・教育観が教師の属性によって違いがあるかを検討した。小・中・高等学校の教師759名を対象とする質問紙調査の結果、①担任を担当していることが、教師のストレッサーやストレス反応に影響がある、②女性教師が男性教師より、多くのストレッサーやストレス反応を抱えている、③<教師の抱え込み傾向>は、勤務年数の短い場合に有意に高いことが明らかにされた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This research examined the relation between teachers' specific stressors, the stress reaction which include communications with pupils, and a view on teacher and an educational philosophy with teacher's attribute. With 759 responses of teachers in elementary, junior-high, and high schools, the result showed that, teachers in charge experienced more stressors and stress reactions, female teachers had many stressors and stress reactions than male teachers, and teachers who worked less than 10 years took on work significantly. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12423823 | |||||
書誌情報 |
鹿児島純心女子大学大学院人間科学研究科紀要 巻 6, p. 33-40, 発行日 2011-03-31 |