WEKO3
アイテム
インリアル・コミュニケーションで自閉症児の合目的的行動を誘発した学生の学び(その1):学生実習目標・実習感想記録分析
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/526
https://kjunshin.repo.nii.ac.jp/records/52687b22d73-c484-4855-80b1-bd9c8b86381f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2020-10-26 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | インリアル・コミュニケーションで自閉症児の合目的的行動を誘発した学生の学び(その1):学生実習目標・実習感想記録分析 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | The learning experience of the students who had autistic children act purposefully by applying inreal communication (part1) The analysis of the students' aim of practice and their comments on actual performance | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | インリアル・コミュニケーション | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 自閉症児 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 合目的行動 | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 看護学生 | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | INREAL Communication | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | autistic children | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | nursing students | |||||
| キーワード | ||||||
| 言語 | en | |||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | purposeful action | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
| 著者 |
大園, 孝子
× 大園, 孝子× 金子, 道子× 徳永, 龍子 |
|||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | 目的) 本研究は,小児看護学実習で, 自閉症児の合目的行動を可能にした看護学生によるインリアル・コミュニケーション効果の実態を明らかにする。さらに,教授したインリアル・コミュニケーションの原則と方法の効果的応用を考察する。 方法) 重症心身障害児通園施設での2日間実習で, 自開症児を受け持った看護3年次学生の実習体験記録の意味的・説明的要約分析を行った。 結果と考察) 1.学生独自に立てた,実習目標・行動計画は3つの特徴が分析された。 1)園の療育専門職者モデルから, 自閉症児への特異的関わりを臨地で直接学ぼうとしている学生の行動計画 2)児にかかわる大人の基本姿勢SOUL,インリアル・コミュニケーションを応用させた実習目標 3)看護専門職者の立場から, 自閉症児特性,療育されるニードを見極めようとする実習目標・行動計画 2.実習感想文の分析および文脈構築の結果,2日間の児と学生の関係性が考察された。 1)1日目:笑顔の交換とインリアル・コミュニケーションで児の内面を知る関係 2)2日目:インリアルで児の内面を知ると,それが児への愛情と支えたい気持ちに変化し,愛情に支えられた相互依存関係に及んだ。また児への愛情と支えたい気持ちは母親らの障害受容の強さを知ることになり,家族のより強い相互依存関係がわかり,快を支えステップアップする実習生の役割を続行したいと思う関係に達した。 |
|||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | Aim: This research is to show the actual effect of INREAL communication through the nursing students' performance which enabled autistic children to act purpose fu1ly. Consideration is also given to effective ways of applying the principle and method of INREAL communication in which the students were trained. Method : The record of practice of two third-year nursing students who took care of autistic children at a day-care institute for physically and mentally heavily handicapped children were analytically summarized to clarify its significance. Result and Discussion : 1 .As a result of the analysis of the aim and the activity plan for the practice set up by the students themselves, the following three characteristics were noticed. 1 ) The students' activity plan to learn the specific ways to deal with autistic children directly from the model shown by the care specialist at the institute. 2 ) The aim of practice set up to apply SOUL as the basic attitude of an adult when dealing with children and INREAL communication. 3 ) The aim and activity plan for the practice with the intention of grasping the symptoms and caring needs peculiar to autistic children. 2. Persona-1 relationship of the students and the children over the two days was examined through the analysis of the students' commnet on the practice and reconstruction of its context. 1) The first day ; the relationship at the level of exchanging smile and getting to know the inside of the children through INREAL communication. 2) The second day ; knowing the inside of the children by INREAL, affection and wish to support grew out of it, and the relation turned into the mutual dependence supported by love. This love and wish to support helped them to assume the mothers' determined acceptance of the handicap, which then lead to understand the stronger mutual reliance among the family. Thus the students' relationship with the children reached the level of their wishing to continue the role of student staff to support and enhance their comfort. |
|||||
| 書誌情報 |
鹿児島純心女子大学看護栄養学部紀要 en : Bulletin of Faculty of Nursing and Nutrition, Kagoshima Immaculate Heart University 巻 13, p. 52-63[含 英語文要旨], 発行日 2009-06 |
|||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 鹿児島純心女子大学看護栄養学部 | |||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
| 収録物識別子 | 13484303 | |||||
| 書誌レコードID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AA11824432 | |||||