@article{oai:kjunshin.repo.nii.ac.jp:00000246, author = {小田, 奈緒美}, journal = {国際人間学部紀要, International human studies}, month = {Mar}, note = {P(論文), 2009 年の学習指導要領の改訂で、自立活動の内容に「人間関係の形成」が加えられた。本研究では、知的障害児、自閉症スペクトラム障害児に対し、喜びと悲しみの感情理解(自己と他者)に関する実験をした結果(小田、1999)をもとに、自立活動のありようについて考察した。 実験結果より、感情理解において困難さをもつといわれる、自閉症スペクトラム障害群において、他者の「喜び」の感情理解は、「悲しみ」の感情理解に比べ、有意に発達していた。つまり、喜びを共に味わい、うれしい気持ちをより多く感じることのできる内容を豊富に取り入れた自立活動は、他者のみならず、自己の感情理解の発達も促進するものであり、「人間関係の形成」にとっても重要であることが示唆された。, In 2009, with the revision of the government course guidelines “Human Relation Development” was added to the guidelines. In this study, I examined the independent activities of children with intellectual developmental disorder and autism spectrum disorder in relation to the results of research in which subjects were required to understand the emotions of pleasure and sadness both in others and oneself ( Oda, 1999). From experimental results, children with autism spectrum disorder who are said to have difficulties in understanding emotions have shown more significant advances in understanding the emotion of pleasure of others than the emotion of sadness of others. This means that independent activities in which these children can feel more joy with others could help to accelerate the development of, and ability to understand, their own as well as other people’s emotions. It also suggested the importance of character building.}, pages = {145, 172--163}, title = {「特別支援学校の児童生徒への心理支援に関する研究」:〜自立活動における「人間関係の形成」に視点をあてて〜}, volume = {20}, year = {2014}, yomi = {オダ, ナオミ} }